Mandag-fredag 16.00-20.00

kontakt(@)autohaussilkeborg.dk

GARANTI & REKLAMATION

ER GARANTI OG REKLAMATIONSRET DET SAMME?

Nej, det er ikke det samme.
Uanset om du har garanti på dit køb eller ej, så har du som følge af købeloven altid to års
reklamationsret, når du som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende.

I modsætning til garanti dækker reklamationsretten kun fejl, som
var til stede på leveringstidspunktet, og som er udover det forventelige.

Reklamationsretten fungerer således, at fejl, der konstateres inden for de første 12 måneder
efter levering, formodes at have været til stede på leveringstidspunktet.
Med mindre sælger kan sandsynliggøre noget andet.
Det kaldes formodningsreglen/formodningsperioden.

For varer købt før 2022 gælder den tidligere købelov, hvor formodningsperioden
kun er 6 måneder, og ikke de 12 måneder, som fremgår af den nye købelov.

Den resterende tid af den to år lange reklamationsfrist (efter formodningsperioden) er det forbrugeren,
der skal bevise, at der er en fejl, og at årsagen hertil var til stede, da bilen blev leveret.

En forhandler må gerne lade garanti afløse reklamationsretten, blot man ikke
stiller kunden eller forbrugeren dårligere end det som købeloven foreskriver.

Kilde: FDM

Hos Autohaus Silkeborg tegner vi altid Cargarantie-forsikring på brugte biler.
-dette gør vi for at sikre dig som køber og os som sælger. Det kan være svært at vurdere en brugt bil 100% sikret mod evt.
“skjulte” fejl derfor ønsker vi at sikre både dig som køber og os som sælger mod evt. ekstra udgifter i forbindelse med salget.

Alle biler leveres naturligvis nysynede og servicerede, med lovlige dæk, bremser osv., men for at sikre mod fejl
som ikke er omfattet af bilsynet, tegner vi en forsikring, så du som forbruger kan føle dig helt sikker i dit køb.

STADIG SPØRGSMÅL?

 

KONTAKT OS

10 + 14 =

Mandag-fredag 16.00-20.00

kontakt(@)autohaussilkeborg.dk